Tuesday, March 24, 2009

Candi Hoysala, Somanathapura (SENIBINA INDIA)



Seni bina Hoysala (Templat:Lang-kn) adalah senibina bangunan yang berkembang dibawah kepemimpinan kemaharajaan Hoysala yang kini berada di Karnataka, India, antara abad ke-11 dan abad ke-14. Pengaruh Hoysala berada pada puncaknya pada abad ke-13 ketika Hoysala mendominasi daerah dataran tinggi Dekan selatan. Candi besar dan kecil dibangun selama era ini menjadi contoh gaya seni bina Hoysala, termasuk candi Chennakesava di Belur, candi Hoysaleswara di Halebidu, dan candi Kesava di Somanathapura. Contoh ukiran Hoysala lainnya adalah pada candi di Belavadi,Amruthapura, Hosaholalu dan Nuggehalli. Penelitian terhadap gaya seni bina Hoysala menunjukan pengaruh Indo-Arya sementara akibat gaya India Selatan lebih jelas.



Aktiviti bangunan candi melambangkan kepimpinan maharaja Hoysala yang kuat hasil daripada amalan sosial, budaya dan politik pada zaman tersebut. Transformasi tradisi bangunan candi Karnata mencerminkan budaya keagamaan yang dimasyhurkan oleh falsafah Vaishnava dan Virashaiva dan juga kecakapan perkembangan ketenteraan raja Hoysala yang ingin mengungguli maharaja Chalukya Barat dalam bidang kesenian. Candi dibangun lebih dahulu sebelum kemerdekaan Hoysala pada abad ke-12 yang mencerminkan pengaruh penting Chalukya Barat, sementara candi selanjutnya mengekalkan beberapa rekabentuk yang penting pada seni Chalukya, tetapi memiliki beberapa hiasan yang berdaya cipta, membentuk keunikan senibina Hoysala. Sekitar seratus candi masih terdapat di Karnataka, kebanyakan di daerahMalnad, iaitu tempat asal raja Hoysala.




Sebagai destinasi pelancongan yang masyhur di Karnataka, candi Hoysala menawarkan kesempatan untuk pengkaji dan pelajar seni bina untuk melihat seni bina Hindu abad pertengahan dalam tradisi Karnata Dravida. Tradisi ini bermula pada abad ke-7 dibawah perlindungan dinasti Chalukya dari Badami, dikembangkan lebih jauh oleh Chalukya Barat di Basavakalyan pada abad ke-11 dan akhirnya ditransformasikan menjadi gaya bebas pada akhir abad ke-12 selama kekuasaan Hoysalas. Prasasti berbahasa Kannada abad pertengahan menunjukkan lokasi candi memberi maklumat candi dan menawarkan maklumat berharga tentang sejarah dinasti Hoysala.


No comments:

Post a Comment